Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko150
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Informacje

    Informacje
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

314

Czy w PRL budowano mądrzej niż teraz? | Odpowiada dr Błażej Ciarkowski

Nowe osiedla projektowano tak, by były niezależnymi organizmami miejskimi. Pamiętano o zieleni i budynkach użyteczności publicznej: szkołach, przedszkolach, przychodniach, których liczbę obliczano na podstawie prognozowanej liczby mieszkańców.

koral_koloru_koralowego
koral_koloru_koralowego
z
youtube.com
dodany: 02.06.2025, 13:22:51
  • #
    ciekawostki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    architektura
  • #
    budownictwo
  • #
    qualitycontent
  • #
    informacje
  • 105
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Komentarze (105)

najlepsze

severh
severh
02.06.2025, 13:27:12 via Wykop
  • 193
Pamiętano też o tzw korytarzach do wietrzenia miast. Niestety ostatnimi czasy zostają one zabudowywane ¯\(ツ)/¯
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Blaskun
Blaskun
02.06.2025, 15:50:58 via Wykop
  • 81
@severh: No bo szkoda miejsca. Kurniki inwestycyjne ważniejsze
  • Odpowiedz
koral_koloru_koralowego
koral_koloru_koralowego
Autor
02.06.2025, 18:07:18 via Wykop
  • 49
@severh: Masz absolutną rację – te korytarze to element planowania przestrzennego, o którym kiedyś faktycznie pamiętano, szczególnie przy projektowaniu dużych osiedli mieszkaniowych czy całych dzielnic. Zachowywano odpowiednie odległości między budynkami, układano je względem dominujących kierunków wiatrów, zostawiano przestrzenie otwarte i zielone, żeby umożliwić cyrkulację powietrza. Efektem były osiedla może surowe estetycznie, ale lepiej „oddychające” niż wiele współczesnych inwestycji.

Niestety dziś, w pogoni za maksymalizacją zysku z każdej działki, te korytarze
  • Odpowiedz
Sikor12
Sikor12
02.06.2025, 13:29:29 via Wykop
  • 143
Patrząc na to co się teraz wyprawia - wstawianie na siłę bloków pomiędzy budynki jednorodzinne, zero parkingów o zieleni nie wspominając, osiedla z komuny wyglądają wzorcowo.
  • 23
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

mike100
mike100
02.06.2025, 15:30:41 via Wykop
  • 43
Bo za komuny budowali parkingi, mhm za dużo filmów Barei się oglądało.


@dymaczdusz: oczywiście że się budowało parkingi ¯\(ツ)/¯ poniżej masz fotkę mojego osiedla "tysiąclecia" w K-ce z lat 70tych, kreseczkami zaznaczyłem parkingi pod blokami a numerem '1' wielki parking na kilkaset pojazdów dla gości pobliskiego parku (dziś zabudowany 3 blokami) i stadionu śląskiego.

Inna sprawa że parkingi służyły nam za boiska bo w bloku było 5-6 samochodów (⌐
mike100 - >Bo za komuny budowali parkingi, mhm za dużo filmów Barei się oglądało.

@d...

źródło: Osiedle-Tysiąclecia-parking

Pobierz
  • Odpowiedz
mike100
mike100
02.06.2025, 15:52:04 via Wykop
  • 44
Budowano bo było gdzie, miasta były małe, a samych mieszkań nie kupowało się w takim sensie jak dzisiaj, trzeba było je dostać i zapłacić.


@Qullion: (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■) nie, wtedy budowało osiedla się zgodnie z planem i z jakimiś zasadami np. bloki były przesunięte względem siebie i nie gapiłeś się do sąsiada, na X mieszkańców miał być sklep, przychodnia, szkoła a dziś jedyną zasadą
  • Odpowiedz
funeralmoon
funeralmoon
02.06.2025, 14:20:34 via Wykop
  • 69
Wtedy budowano osiedla a nie bloki (na każdym wolnym skrawku ziemi).
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

mco111
mco111
02.06.2025, 17:12:52 via Wykop
  • 21
@funeralmoon: Niestety współczesne planowanie urbanistyczne to patologia. Nie planuje się kompleksowo, gdzie każdy deweloper miałby swój kawałek ale spójny z całością założenia. Tylko kolor na mapie i cyk odhaczone - róbta co chceta.
  • Odpowiedz
koral_koloru_koralowego
koral_koloru_koralowego
Autor
02.06.2025, 18:08:58 via Wykop
  • 4
@mco111: Racja, właśnie tak to wygląda. Zamiast przemyślanej, długofalowej wizji rozwoju miasta, mamy "patchworkową urbanistykę", gdzie każdy kawałek planuje się osobno, bez troski o spójność z otoczeniem. Brakuje koordynacji, a efektem są dzielnice bez infrastruktury, bez zieleni, bez usług – ale z maksymalnie wykorzystanym PUM-em.

Co gorsza, samorządy często ulegają presji krótkoterminowych zysków – np. ze sprzedaży działek czy podatków od nieruchomości – zamiast myśleć o trwałej jakości przestrzeni. Brakuje
  • Odpowiedz
Gniewkowski
Gniewkowski
Gniewkowski
02.06.2025, 16:31:54 via Android
  • 41
Oczywiście. Zieleń sklepy place zabaw szkoły. Kiedyś istniała urbanistyka
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Cztero0404
Cztero0404
02.06.2025, 16:54:11 via Wykop
  • 5
Oczywiście. Zieleń sklepy place zabaw szkoły. Kiedyś istniała urbanistyka


@Gniewkowski: Duża ilość zielni i ta cała ogólnie szeroko pojęta infrastruktura na pewno była na bardzo duży plus.
  • Odpowiedz
koral_koloru_koralowego
koral_koloru_koralowego
Autor
02.06.2025, 17:55:03 via Wykop
  • 11
Oczywiście. Zieleń sklepy place zabaw szkoły. Kiedyś istniała urbanistyka


@Gniewkowski: Wbrew obiegowym opiniom, osiedla mieszkaniowe projektowane w okresie PRL były w wielu aspektach realizacją koncepcji, którą dziś nazywamy „miastem 15-minutowym”. Idea ta zakłada, że mieszkaniec powinien mieć dostęp do najważniejszych usług i funkcji życiowych – takich jak sklepy, szkoły, przedszkola, przychodnie, tereny zielone, a często także miejsca pracy – w promieniu krótkiego spaceru lub dojazdu rowerem.

Właśnie tak były planowane
  • Odpowiedz
fifka85
fifka85
fifka85
02.06.2025, 15:16:25 via Wykop
  • 29
Odpowiadam- oczywiście, że tak. Jednocześnie, wtedy budowało państwo, którego celem nie jest maksymalizacja zysku, a i ziemię taki byt ma za free. Teraz, deweloper musi kupić ziemię, zaryzykować kapitał i zbudować, a za darmo robił tego nie będzie. Więc jedzie z polaczkami do spodu, tym bardziej, że klienci walą drzwiami i oknami. Tak to jest, jak nie umieją sobie kraju zorganizować, socjalna demokracja im śmierdzi - zaiwaniać i nie narzekać.
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

NaChMiNick
NaChMiNick
NaChMiNick
02.06.2025, 17:24:42 via Wykop
  • 5
Teraz, deweloper musi kupić ziemię, zaryzykować kapitał i zbudować, a za darmo robił tego nie będzie.


@fifka85: ale to Państwo decyduje co można na danej działce wybudować. Problemem jest brak planów zagospodarowania a nie "wolna amerykanka deweloperska".
  • Odpowiedz
koral_koloru_koralowego
koral_koloru_koralowego
Autor
02.06.2025, 17:56:45 via Wykop
  • 0
@fifka85: Masz rację, że kontekst ekonomiczny i systemowy był zupełnie inny. W PRL budownictwo mieszkaniowe było częścią polityki państwowej – ziemia była publiczna, a celem nie była komercjalizacja przestrzeni, lecz zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych obywateli. Oczywiście, nie było to idealne – jakość bywała różna, a deficyt mieszkań był realny – ale sama idea urbanistyczna była często lepiej przemyślana niż dzisiejsze realizacje komercyjne.

Dziś rynek mieszkaniowy jest zdominowany przez sektor prywatny, w
  • Odpowiedz
od-bana-do-bana
od-bana-do-bana
od-bana-do-bana
02.06.2025, 15:49:15 via Wykop
  • 28
Wtedy tez nikt jeszcze nie wiedział, co to kredyt hipoteczny do końca życia na:
od-bana-do-bana - Wtedy tez nikt jeszcze nie wiedział, co to kredyt hipoteczny do koń...

źródło: patodeveloperka608811259c88b_o_full

Pobierz
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

glass3
glass3
02.06.2025, 19:42:41 via Wykop
  • 18
@od-bana-do-bana: Nic nie pokona tej patodeweloperki w Krakowie.
glass3 - @od-bana-do-bana: Nic nie pokona tej patodeweloperki w Krakowie.

źródło: Zrzut ekranu 2025-06-02 214218

Pobierz
  • Odpowiedz
Litu
Litu
02.06.2025, 21:06:08 via Wykop
  • 5
@glass3: apartamenty xD klasyk
  • Odpowiedz
pijany_wiesniak
pijany_wiesniak
02.06.2025, 15:01:27 via Wykop
  • 21
czyli coś jak współczesne miasto 15-minutowe :)
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

koral_koloru_koralowego
koral_koloru_koralowego
Autor
02.06.2025, 17:58:16 via Wykop
  • 14
@pijany_wiesniak: Dokładnie! Zanim termin „miasto 15-minutowe” zrobił karierę w urbanistyce, wiele z tych założeń realizowano już w PRL – choć nie pod taką nazwą. Osiedla były projektowane jako spójne jednostki sąsiedzkie, w których mieszkaniec miał w zasięgu krótkiego spaceru wszystko, czego potrzebował na co dzień: sklepy, szkoły, przychodnię, tereny zielone, miejsca rekreacji i instytucje kultury.

Oczywiście forma i jakość tych usług bywała różna, ale sam zamysł urbanistyczny był zaskakująco bliski
  • Odpowiedz
kwantylek
kwantylek
03.06.2025, 12:11:50 via Wykop
  • 1
@argonauta1000: po co angażujesz byty fantastyczne? "Po prostu sposoby" załatwia obecna deweloperka, często zwana "pato". Nie bez powodu.

Pytasz, dlaczego lepiej mieć mądre rozwiązania zamiast po prostu rozwiązań? Odpowiedź jest boleśnie oczywista dla każdego myślącego, dorosłego człowieka.
Ale może fakt, czegoś nie widzę - może w takim razie ty odpowiesz na swoje pytanie?
Odkrywając przy okazji coś, co mogłem przeoczyć w swojej naiwnie prostej perspektywie...
  • Odpowiedz
Pawel_Pe
Pawel_Pe
02.06.2025, 16:49:18 via iOS
  • 17
Historia upadku budownictwa mieszkaniowego ładnie również pokazuje jak Polska stacza się z wyżu do niżu demograficznego.
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

c-master
c-master
03.06.2025, 14:04:01 via Wykop
  • 0
@Pawel_Pe: za dwie dekady będzie można zacząć wyburzać nadmiarowe budynki
  • Odpowiedz
N331
N331
02.06.2025, 17:05:40 via Wykop
  • 15
30 lat temu zlikwidowano Gospodarkę Przestrzeną, rozpoczęła się wolność pato deweloperska. Po upadku PRL, ukradzione z niego pieniądze trzeba było ratować przed denominacją. Ładowali w beton. W związku trzeba było dokonać likwidacji największego konkurenta - państwo. Co zabawne, po likwidacji Gospodarki Przestrzennej zapomniane, że są takie studia... Do tego dziś można studiować Gospodarkę Przestrzeną, która tworzy absolwentów do niczego, bo nie ma już w Polsce Gospodarki Przestrzennej. I zrobiło się po prostu
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

auugur
auugur
02.06.2025, 18:58:47 via Wykop
  • 10
pod względem planowania urbanistycznego PRL wyprzedził obecne standardy o lata świetlne
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Strona 1 z 4
  • >

Hity

tygodnia

380km/h na S79 w Warszawie, z telefonem w ręce
380km/h na S79 w Warszawie, z telefonem w ręce
4088
Skandal we Włoszech. Kawa prawie po 5 zł 20 groszy
Skandal we Włoszech. Kawa prawie po 5 zł 20 groszy
3391
Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje
Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje
2758
Weźmiesz na pokład walizkę kabinową bez opłat w całej UE! Nagły zwrot
Weźmiesz na pokład walizkę kabinową bez opłat w całej UE! Nagły zwrot
2358
Mieszkańcy Świnoujścia zablokowali przejście do Ahlbeck. To wszystko w ramach pr
Mieszkańcy Świnoujścia zablokowali przejście do Ahlbeck. To wszystko w ramach pr
2369
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #zainteresowania
  • #ciekawostkihistoryczne
  • #historia
  • #technologia
  • #nauka
  • #polska
  • #gruparatowaniapoziomu
  • #heheszki
  • #wydarzenia
  • #swiat
  • #mikroreklama
  • #informacje
  • #rozrywka
  • #antycznyrzym
  • #motoryzacja

Wykop © 2005-2025

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl

OSZAR »